SEM مخفف عبارت Search Engine Marketing یا به بازارایابی از طریق موتورهای جستجو گفته می شود. در حالت کلی باید گفت که اقداماتی که به استفاده از امکانات موتورهای جستجویی مثل گوگل برای بالا بردن بازدیدهای سایت، با هدف افزایش مشتریان و جذب مخاطبین منجر شود، SEM گفته می شود. SEO یا همان سئو سایت برای کسب رتبه های بالا از نتایج موتورهای جستجو است هم جزئی از SEM محسوب می شود. برای آشنایی با سئو و تاثیر آن در افزایش مخاطبین سئو اصفهان را بخوانید.
عناوین مختلفی به جای این واژه به کار برده می شود:
- آگهی جستجو پرداختی (Paid search ads)
- تبلیغات جستجو پرداختی (Paid search advertising)
- پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)
- پرداخت به ازای هر تماس (PPC)
- هزینه هر کلیک (CPC)
- هزینه برای هر ۱۰۰۰ آگهی (CPM)
تفاوت SEM نسبت به SEO
از لحاظ تفاوت بین SEM و SEO که هر دو مورد برای بالا بردن مخاطبین یک سایت هست می توان به نکات زیر اشاره کرد . می توان گفت که هر کدام به نوبه ی خود یک سری محاسن و معایبی دارند. برای کسانی که می خواهند در مدت زمان کوتاهی در صدر نتایج قرار بگیرند استفاده از تکنیک های SEM پیشنهاد می شود . سئو یک سایت برای نتیجه گرفتن به زمان بیشتری حدود سه الی چهار ماه نیاز دارد . سایتی که فقط از تبلیغات کلیکی یا تبلیغات گوگل استفاده می کند برای مدت زمان کوتاهی در صدر قرار گرفته است . بازدید کنندگانی که از طریق SEM وارد سایت می شوند باید در همان چند ثانیه اول با سایت و هدف از طراحی آن سایت آشنا بشوند. اگر در همان ابتدا کاربر به آنچه که می خواسته است دست نیابد،به سرعت از سایت خارج می شود و تمام هزینه ای که برای جذب مخاطب شده است به هدر می رود. به عبارت دیگر باید گفت که قبل از انجام هر اقدامی برای SEM ابتدا باید محتوا و ظاهر سایت را متناسب با نیاز کاربر آماده کرد.
برتری SEO نسبت به پرداخت های کلیکی
زمانی که یک سایت به صورت اصولی و استاندارد بهبود یافته باشد، توسط الگوریتم های موتورهای جستجو به عنوان گزینه های اول انتخاب می شوند. این چنین سایتی به راحتی از صفحات اول گوگل برای کلمات کلیدی خاص خارج نمی شود. تعیین کلمات کلیدی مناسب با هدف و محتوای سایت و پیاده سازی اصول سئو چه در زمان طراحی سایت و چه در پشتیبانی درصد موفقیت بالاتری دارد.